Mediatiedote Kätketyt äänet -kampanjasta

KÄTKETYT ÄÄNET – kampanjapäivä ikääntyneisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan 15.6.

Kansainvälistä ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja väkivallan vastaista kampanjapäivää vietetään jälleen 15.6.  Tämän vuoden teemana on Turvassa kotona? Suomen päätapahtuma järjestetään Mikkelissä.

Päivän teemaan pureutuen kampanjaryhmä haluaa herättää keskustelua siitä, onko koti aina paras ja turvallisin paikka ikääntyneelle ihmiselle? Miten me voimme jokainen edistää iäkkäiden ihmisten turvallisuutta?

– Suomessa perhe- ja lähisuhdeväkivalta on valitettavan yleistä. Turvan tunteen tuovat yleensä läheiset ihmiset, Mutta jos heidän puoleltaan iäkäs ihminen kokee uhkaa, kenelle hän uskaltaa ilmoittaa ja miten asiaan tulisi puuttua. Tutkimusten mukaan joka neljäs yli 60-vuotias nainen joutuu vuosittain lähisuhteissaan kaltoinkohdelluksi ja kaltoinkohtelija on useimmiten oma puoliso tai aikuinen lapsi. Valtasuhteita käytetään väärin, samoin luottamusta. Kaltoinkohtelua ilmenee myös ammattilaisten taholta, toiminnanjohtaja Leena Serpola-Kaivo-oja Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry:stä sanoo.

– Niin sanottu vanhuspalvelulaki sisältää ilmoitusvelvollisuuden, kun esimerkiksi hoivatyöntekijä, sosiaali- tai muu viranomainen tai joku muu havaitsee viitteitä iäkkään ihmisen kaltoinkohtelusta. Aina ei suinkaan ole selvää, minne ilmoituksen voi tehdä ja miten auttamisverkosto esimerkiksi kotona asuvalle voidaan järjestää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut ammattilaisten käyttöön lähisuhdeväkivallan suodatin- ja kartoituslomakkeen, Serpola-Kaivo-oja lisää.

Kätketyt äänet kampanjapäivää vietetään Suomessa nyt 11. kertaa. Mikkelissä on päivän aikana kaksi tapahtumaa. Ohjelmalliset tilaisuudet ovat klo 9.00 alkaen kauppakeskus Stellassa ja iltapäivällä klo 13.00 alkaen on asiantuntijakeskustelu Mikkeli-salissa, jonka juontaa toimittaja Tiina Merikanto. Tapahtumat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille. Laajempia Kätketyt äänet tapahtumia on myös Oulussa ja Tampereella. Lisätietoja tapahtumista nettisivuilta www.katketytaanet.fi.

Kätketyt äänet -päätapahtuman Mikkelissä järjestävät yhteistyössä Kirkkohallitus, Mikkelin ammattikorkeakoulu, Mikkelin kaupunki, Mikkelin evankelisluterilainen seurakunta Mikkelin Setlementti ry, Mikkelin seudun Omaiset ja Läheiset ry, Mikkelin seudun Muisti ry, Mikkelin vanhusneuvosto, Rikosuhripäivystys Mikkeli, Rom-Mikkeli ry, Poliisihallitus /Poliisiammattikorkeakoulu, Suomen lähi- ja perushoitajien liitto, SuPer ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Tukinainen ry, Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry, Vanhustyön keskusliitto ry sekä Viola – Väkivallasta vapaaksi ry.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan päivän tapahtumia Mikkeliin. Tiedotustilaisuus aiheesta pidetään ti 14.6. klo 13-14 Itä-Suomen aluehallintoviraston kokous- ja edustustiloissa osoitteessa Maaherrankatu 16 klo 13-14. Ilmoittautuminen tiedotustilaisuuteen viimeistään 10.6. leena.valkonen@vtkl.fi, Leena Valkonen 050 421 0762.

Kutsu Kätkettyjen äänien kampanpäivän viettoon 2016

Kätketyt äänet 2016 tiedote